עבודה על סרט דוקומנטרי
עבודה על סרט דוקומנטרי - " מותו של מלך הרייטינג "
1. לפי דעתי המסר המרכזי שרוצה להעביר במאי בסרט הוא שדודו טופז היה מעורער בנפשו עוד הרבה לפני שהתאבד
והוא מראה לצופים שהכתובת הייתה על הקיר הרבה לפני המוות. הבמאי מתאר את דודו טופז כאדם נרקסיסט שהיה מכור
לתשומת לב ורייטינג ושלאורך כל הקריירה שלו הדבר החשוב ביותר עבורו היה אהבת הקהל ותשומת הלב. הוא מתאר את
טופז כאדם מאוד כישרוני ומצחיק וכטאלנט גדול מצד אחד ולעומת זאת מראה גם את הצדדים האפלים שלו ואת האופי
הנקמני שלו. הבמאי מתאר את טופז כאדם שהחשיב עצמו כסוג של אלוהים שמרוב הכוח שצבר במהלך חייו חשב שהוא כל
יכול ובלתי ניתן לעצירה.
2. מאפיינים של סרט דוקומנטרי הבאים לידי ביטוי בסרט:
א. גיבור - דודו טופז הוא הגיבור של הסרט. יותר נכון להגיד הגיבור הטראגי של הסרט בשל המוות המצער שלו.
כל הסרט נערך סביב טופז ועוסק בעיקר בתקופה האחרונה של חייו לאחר הנפילה והירידה במעמדו. מדי פעם יש גיחות
קצרות לתקופות הנוצצות בחייו, לחלקים מתוכניות שעשה ועוד..
ב. תהליך - בסרט מתרחש תהליך המראה כיצד לאט לאט הפך דודו טופז מאחד האנשים האהובים והמוצלחים בתחום
הבידור במדינה ואדם שהחזיק בשיאי רייטינג לאורך שנים לאדם שאף אחד לא מעוניין בשירותיו ומתקיים עליו אפילו סוג
של חרם תעסוקתי והימנעות מלעבוד איתו.
ג. קריינות - בחלקים רבים בסרט נשמעים קטעי קריינות של הבמאי אשר מוסיפים לתחושת המתח והעניין ותורמים להבנת
העלילה, באמצעות הקריינות יכול הבמאי להגיש מילים ולהקריא אותן באופן שיגרום לצופה לשים דגש עליהן ולייחס להן
חשיבות גדולה יותר.
3. אלמנטים יצירתיים - האלמנט היצירתי הראשון שבחרתי הוא המוזיקה. המוזיקה מאוד משמעותית בסרט, במיוחד בגלל
שהסרט עוסק במוות ובאדם ששם קץ לחייו המוזיקה מהווה חלק גדול וחשוב בסרט. בחלקים רבים נשמעת מוזיקה שיוצרת
מתח ואפילו קצת פחד וגורמת לצופה לפתוח את העיניים ולנסות לצפות מה הולך להתרחש.
האלמנט השני שבחרתי הוא העריכה. העריכה בסרט נעשתה בצורה שגורמת לצופה עניין כבר מתחילתו. הסרט נפתח
בציטוט מתוך קטע שכתב דודו טופז על כך שאם היו מושיבים אנשים בבית סוהר בגלל מחשבות, הוא היה מקבל מאסר עולם
אחד לפחות. כבר מחלק זה ניתן לראות על אופיו הנקמני והמסקרן של דודו טופז שבהמשך הסרט יתגלה עוד יותר. הבמאי
מתכנן את קטע הפתיחה בצורה מאוד מרשימה ובזמן שהוא מצטט את הקטע הוא משלב גם מוזיקה של מכונת כתיבה ובכך
משלב שני אלמנטים יצירתיים ביחד. ( דבר אשר מאוד הרשים אותי כצופה ).
4. דוקואקטיביזם - המושג דוקואקטיביזם מתאר סרט דוקומנטרי שבו הבמאי אקטיבי במהלך הסרט ולאחר שהוא חושף
נושא מסעיר כלשהו, הוא פועל לשינוי ושואף להשפיע לטובה על מנת ליצור מציאות מתוקנת וטובה יותר. בסרט מסוג זה
היוצר של הסרט חושף את האשמים בבעיה ורוב גם מתעד מצב שבו הוא מתעמת עם הגורמים לבעיה. בסרט מסוג זה,
הבעיה של הבמאי היא לרוב בעיה אישית שלו שמפריעה לו בחייו הפרטיים ולכן הוא גורם לצופים הזדהות ורצון לשינוי.
בסרט בו צפיתי המושג אינו בא לידי ביטוי משום שהסרט מתעד מציאות ברורה ולא בעיה ספציפית, בנוסף הבמאי לא
מביעה דעה נחרצת ואין לו התערבות ממשית בעלילה . לעומת זאת בסרט " המדריך למהפכה" המושג דוקואקטיביזם בא
לידי ביטוי. הסרט עוסק בשחיתויות ברשות השידור ובאינטרסים של פוליטיקאים לשלוט בה. הבעיה מפריעה מאוד לבמאי
הסרט שמתוסכל ממצבו האישי בתור במאי וטוען לאי צדק מובהק. הבמאי פועל לשינוי ומקים קבוצת מחאה שמצליחה
לעמוד אל מול רשות השידור ולבסוף גם גורמת לשינוי משמעותי.
1. לפי דעתי המסר המרכזי שרוצה להעביר במאי בסרט הוא שדודו טופז היה מעורער בנפשו עוד הרבה לפני שהתאבד
והוא מראה לצופים שהכתובת הייתה על הקיר הרבה לפני המוות. הבמאי מתאר את דודו טופז כאדם נרקסיסט שהיה מכור
לתשומת לב ורייטינג ושלאורך כל הקריירה שלו הדבר החשוב ביותר עבורו היה אהבת הקהל ותשומת הלב. הוא מתאר את
טופז כאדם מאוד כישרוני ומצחיק וכטאלנט גדול מצד אחד ולעומת זאת מראה גם את הצדדים האפלים שלו ואת האופי
הנקמני שלו. הבמאי מתאר את טופז כאדם שהחשיב עצמו כסוג של אלוהים שמרוב הכוח שצבר במהלך חייו חשב שהוא כל
יכול ובלתי ניתן לעצירה.
2. מאפיינים של סרט דוקומנטרי הבאים לידי ביטוי בסרט:
א. גיבור - דודו טופז הוא הגיבור של הסרט. יותר נכון להגיד הגיבור הטראגי של הסרט בשל המוות המצער שלו.
כל הסרט נערך סביב טופז ועוסק בעיקר בתקופה האחרונה של חייו לאחר הנפילה והירידה במעמדו. מדי פעם יש גיחות
קצרות לתקופות הנוצצות בחייו, לחלקים מתוכניות שעשה ועוד..
ב. תהליך - בסרט מתרחש תהליך המראה כיצד לאט לאט הפך דודו טופז מאחד האנשים האהובים והמוצלחים בתחום
הבידור במדינה ואדם שהחזיק בשיאי רייטינג לאורך שנים לאדם שאף אחד לא מעוניין בשירותיו ומתקיים עליו אפילו סוג
של חרם תעסוקתי והימנעות מלעבוד איתו.
ג. קריינות - בחלקים רבים בסרט נשמעים קטעי קריינות של הבמאי אשר מוסיפים לתחושת המתח והעניין ותורמים להבנת
העלילה, באמצעות הקריינות יכול הבמאי להגיש מילים ולהקריא אותן באופן שיגרום לצופה לשים דגש עליהן ולייחס להן
חשיבות גדולה יותר.
3. אלמנטים יצירתיים - האלמנט היצירתי הראשון שבחרתי הוא המוזיקה. המוזיקה מאוד משמעותית בסרט, במיוחד בגלל
שהסרט עוסק במוות ובאדם ששם קץ לחייו המוזיקה מהווה חלק גדול וחשוב בסרט. בחלקים רבים נשמעת מוזיקה שיוצרת
מתח ואפילו קצת פחד וגורמת לצופה לפתוח את העיניים ולנסות לצפות מה הולך להתרחש.
האלמנט השני שבחרתי הוא העריכה. העריכה בסרט נעשתה בצורה שגורמת לצופה עניין כבר מתחילתו. הסרט נפתח
בציטוט מתוך קטע שכתב דודו טופז על כך שאם היו מושיבים אנשים בבית סוהר בגלל מחשבות, הוא היה מקבל מאסר עולם
אחד לפחות. כבר מחלק זה ניתן לראות על אופיו הנקמני והמסקרן של דודו טופז שבהמשך הסרט יתגלה עוד יותר. הבמאי
מתכנן את קטע הפתיחה בצורה מאוד מרשימה ובזמן שהוא מצטט את הקטע הוא משלב גם מוזיקה של מכונת כתיבה ובכך
משלב שני אלמנטים יצירתיים ביחד. ( דבר אשר מאוד הרשים אותי כצופה ).
4. דוקואקטיביזם - המושג דוקואקטיביזם מתאר סרט דוקומנטרי שבו הבמאי אקטיבי במהלך הסרט ולאחר שהוא חושף
נושא מסעיר כלשהו, הוא פועל לשינוי ושואף להשפיע לטובה על מנת ליצור מציאות מתוקנת וטובה יותר. בסרט מסוג זה
היוצר של הסרט חושף את האשמים בבעיה ורוב גם מתעד מצב שבו הוא מתעמת עם הגורמים לבעיה. בסרט מסוג זה,
הבעיה של הבמאי היא לרוב בעיה אישית שלו שמפריעה לו בחייו הפרטיים ולכן הוא גורם לצופים הזדהות ורצון לשינוי.
בסרט בו צפיתי המושג אינו בא לידי ביטוי משום שהסרט מתעד מציאות ברורה ולא בעיה ספציפית, בנוסף הבמאי לא
מביעה דעה נחרצת ואין לו התערבות ממשית בעלילה . לעומת זאת בסרט " המדריך למהפכה" המושג דוקואקטיביזם בא
לידי ביטוי. הסרט עוסק בשחיתויות ברשות השידור ובאינטרסים של פוליטיקאים לשלוט בה. הבעיה מפריעה מאוד לבמאי
הסרט שמתוסכל ממצבו האישי בתור במאי וטוען לאי צדק מובהק. הבמאי פועל לשינוי ומקים קבוצת מחאה שמצליחה
לעמוד אל מול רשות השידור ולבסוף גם גורמת לשינוי משמעותי.
תגובות
הוסף רשומת תגובה